Voorkomen van ruiterblessures

Geplaatst op 19 december 2018

Paardrijden is sport die veel van je vraagt, zowel fysiek als mentaal. Je coördineert je eigen inspanning en ontspanning en die van je paard. Zorg daarom voor een goed opgebouwde en complete training. Dit is niet alleen voor je paard belangrijk maar ook voor je eigen welzijn.

Net als bij andere sporten kun je ook bij het paardrijden blessures voorkomen als je training uit verschillende fases bestaat.

  • Begin je training met een goede warming-up. Geef je paard een goede poetsbeurt of mest de stal uit, dan zijn je spieren lekker opgewarmd;
  • Doe vervolgens verschillende dynamische rekoefeningen om helemaal warm te draaien voordat je aan je training begint;
  • Sluit je training af met een cooling-down. Laat je lichaam tot rust komen door rustig uit te stappen, stap je paard bijvoorbeeld eens aan de hand uit.
  • Werk continue aan versterking van je spieren. Verstevig de spieren van je buik en rug door spierversterkende oefeningen te doen.

Houd ook de volgende punten in je achterhoofd:

  • Het is niet de bedoeling dat je als ruiter een grote spiermassa kweekt. Wel is het belangrijk om de spieren in je buik en rug te versterken. Veel ruiters hebben rugproblemen die te voorkomen zijn met gerichte conditietraining en een spierversterkend programma. Neem dus sowieso spierversterkende oefeningen voor buik en rug in je vaste trainingsschema op;
  • Veel ruiters beoefenen maar één sport: paardrijden. Als je ook een andere sport beoefent, kun je je conditie verbeteren en op peil houden, zodat je beter paardrijdt en de kans op blessures kleiner wordt;
  • Leer te luisteren naar je eigen lichaam. Als je veel aan sport doet, komt dat meestal vanzelf. Een sterk ontwikkeld bewustzijn van je lichaam kun je als ruiter goed gebruiken. Je leert om subtiel je spieren te spannen en ontspannen als het paard dat vraagt.
  • Paardrijden is geen krachtsport maar vraagt juist subtiele coördinatie van lijf en ledematen. Let er in je training op dat je beide zijden van je lichaam evenredig ontwikkeld, hier bestaan verschillende coördinatieoefeningen voor.
  • Bescherm altijd je hoofd en draag een veiligheidshelm!

Combinatie met andere sporten
Naast paardrijden kan een andere sport je helpen je conditie te verbeteren en te behouden. Daardoor kun je nog beter paardrijden. Kies een sport waarbij balans, lenigheid, coördinatie en uithoudingsvermogen een rol spelen, bijvoorbeeld intensief zwemmen, dansen, acrobatiek, turnen, pilates en atletiek, waaronder hardlopen.

Sportpolis voor KNHS-leden

Ook in 2019 worden aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis (ZK) versterkt met meerdere sportzorgdekkingen. Een klein overzicht van de sportieve vergoedingen in de verzekering:

  • De sportarts en de blessureconsulten van de sportarts zaten afgelopen jaar al in de basisverzekering;
  • Sportmedische keuringen en de sportkeuring;
  • Voedingsvoorlichting door een gewichtsconsulent of (sport)diëtist;
  • De persoonlijke hardloopcoaching na blessures.

EXTRA AANVULLEND SPORTPAKKET

Samen met de medische staf van NOC*NSF en de beroepsgroep van de sportartsen heeft ZK het Extra Aanvullend Sportpakket vernieuwd. Er zitten bijvoorbeeld vergoedingen in voor sportmassage en braces. Die komen bovenop de dekkingen uit de aanvullende verzekering en zijn voor KNHS-leden in het collectief gratis bij een aanvullende verzekering.

De sportpolis is nu nog meer een samenspel van sportieve regelingen en dekkingen uit de aanvullende verzekering in combinatie met het extra sportpakket. De laatste in het oog springende verandering is dat Zilveren Kruis de tegemoetkoming van € 50,- in sportieve uitgaven heeft veranderd. Dat zie je bijvoorbeeld direct terug in een verhoging van de korting die je als KNHS-lid op de premie krijgt.

De nieuwe korting op de Basisverzekering is vanaf 2019 7,5% en op de aanvullende verzekering 10%, daarnaast ontvang op de tandartsverzekering ook 10% korting. De nieuwe verhoogde korting geldt voor iedereen, dus ook voor verzekerden die geen aanvullende verzekering hebben afgesloten.

Stap nu over naar Zilveren Kruis en profiteer als KNHS-lid van korting en extra voordeel. Met Zilveren Kruis hebben we afspraken gemaakt over een collectieve zorgverzekering. En daar profiteer jij als KNHS-lid van met korting en extra voordeel. Meer weten? Op zk.nl/knhs bereken je eenvoudig je premie en bepaal je welk pakket het beste bij je past.

Eerder verschenen in deze reeks Ruitergezondheid:

De fysieke voordelen van paardrijden
Mentaal fit door je paard
Ben ik te zwaar voor mijn paard?
Paardrijden en zwangerschap

Bron: KNHS, overname tekst- en beeldmateriaal niet toegestaan!

Foto: Arnd Bronkhorst Fotografie

Ander Nieuws

  • Amazones domineren KNHS kampioenschap eventing pony’s
    Amazones domineren KNHS kampioenschap eventing pony’s
  • Sportheld Anne Meuldendijks: "‘Heerlijk om op wedstrijd mijn paard lekker te vertroetelen’"
    Sportheld Anne Meuldendijks: "‘Heerlijk om op wedstrijd mijn paard lekker te vertroetelen’"
  • Neurologische vorm van rhinopneumonie in omgeving Zutphen
    Neurologische vorm van rhinopneumonie in omgeving Zutphen