­ Zo stap je fit te paard! - KNHS

Zo stap je fit te paard!

Geplaatst op 28 mei 2018

Een heerlijke lange bosrit, een manegeles, springparcours of dressuurwedstrijd; het vergt van paard en ruiter de nodige conditie, lenigheid en balans. Ben jij eigenlijk wel fit genoeg? Heb je optimale controle over je lichaam op je paard? Door te werken aan je eigen fitheid naast het paard word je een nog betere ruiter op het paard. Zo wordt paardrijden nog leuker! Hoe je dat doet? Nou, heel makkelijk met een aantal simpele oefeningen!

Christine van de Ven is gediplomeerd instructrice niveau 4 en verzorgt voor de KNHS instructeursopleiding lesavonden over fysieke en mentale fitheid van de ruiter. De kennis die ze heeft opgedaan tijdens de Masterclass Eco-Coach deelt ze graag met alle cursisten. Ze legt uit waarom er volop  aandacht is voor de fitheid van de ruiter. ‘Een goede basisconditie biedt veel voordelen tijdens het rijden. Als je snel moe wordt ga je namelijk verkeerde spieren aanspannen of klemmen met je benen. Hierdoor komen teugel- en beenhulpen niet goed door en kun je niet meer onafhankelijk op je paard zitten. Fitte ruiters volgen beter de bewegingen van het paard in stap, draf en galop en zitten soepeler in het zadel. Dat is niet alleen prettig voor je paard, maar ook voor jezelf. Paardrijden kost zo minder inspanning en dat maakt het alleen maar leuker. Maar fit zijn komt ook ten goede aan de veiligheid. Door middel van fysieke oefeningen verbeter je je eigen balans op het paard. Dus als je paard eens schrikt of een bokje geeft is het makkelijker om te blijven zitten.’

AAN DE SLAG!

Christine: ‘Wat ruiters vooral nodig hebben is een goede core stability. Dat wil zeggen een goede stabiliteit van je romp (buik en rug) om soepel te kunnen bewegen op het paard. Dat train je heel eenvoudig met deze handige oefeningen!’

OP DE BAL

‘Trainen op een fitnessbal is voor ruiters heel nuttig. Je kunt er verschillende oefeningen mee doen. Door er gewoon op te zitten met de voeten van de vloer train je je balans en dieper liggende spieren. Als je daarbij wat gaat bewegen, voel je hoe je jezelf moet corrigeren om stabiel te blijven. Deze oefening is met name goed voor de spieren in de onderrug. Op de bal kun je verder ook goed je bekken naar voren en naar achter kantelen om daar soepeler in te worden. Als je wat meer ervaren bent kun je een stapje verder gaan en met je knieën balansoefeningen doen op de bal. In het begin is een beetje hulp daarbij wel handig!’

PLANKEN

‘Ga op je buik liggen, zet je ellebogen op de grond en leun op je onderarmen. Maak de rest van je lichaam lang en houd daarbij je benen en rug recht. Breng je bekken omhoog en blijf met je lichaam iets boven de grond. Dit kun je een aantal keer per week oefenen. Begin met een minuut en bouw dat steeds iets meer uit. Deze oefening wordt planken genoemd en kun je ook heel goed uitvoeren op de fitnessbal.’

LOPEN OP EEN BALK

‘Wil je een oefening in de rijbak doen? Dan is lopen over een springbalk een leuke uitdaging. Leg een springbalk op de grond en loop er voorzichtig overeen. Je traint hiermee niet alleen je balans en evenwicht maar ook je mentale fitheid. In het begin is het vaak nog wat spannend maar hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. En dat geeft zelfvertrouwen! Je kunt het jezelf nog wat uitdagender maken door om en om je knieën omhoog te brengen en deze met je handen vast te houden. Of probeer eens om op de balk achteruit te lopen.’

ONDERRUG TRAINEN

‘Je hoort regelmatig dat ruiters last krijgen van hun onderrug dus het is belangrijk dat je deze traint en sterker maakt. Een goede oefening hiervoor is door op je rug te gaan liggen en je knieën naar je borst te brengen. Maak je rug bol en rol vervolgens heen en weer. Een andere oefening is de ‘gluten bridge’. Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de grond. Breng je heupen omhoog, kantel je bekken, span je billen aan en houd dit enkele seconden vast.’

Al deze oefeningen kun je eenvoudig thuis uitvoeren. Heb je behoefte aan meer persoonlijke begeleiding op het gebied van ruiterfitheid? Dan zijn er verschillende professionals in Nederland waar je terecht kunt. Een bekend instituut is ECO-Coach waar veel nationale topsporters trainen en onder andere Adelinde Cornelissen en de KNHS bondscoaches masterclasses hebben gevolgd. Meer informatie hierover kun je vinden op www.eco-coach.nl.

Categorie: ruiterfitheid, ruitergewicht

Ander Nieuws

  • Meer balans en stabiliteit in het zadel door KNHS College Tour Ruiterfitheid
    Meer balans en stabiliteit in het zadel door KNHS College Tour Ruiterfitheid
  • 13 januari: KNHS College Tour RuiterFitheid
    13 januari: KNHS College Tour RuiterFitheid
  • Paard en ruiter Samen vitaler!
    Paard en ruiter Samen vitaler!