­ Ruim 100 enthousiaste Aspirant Instructeurs gestart met opleiding - KNHS

Ruim 100 enthousiaste Aspirant Instructeurs gestart met opleiding

Geplaatst op 06 februari 2020

Op woensdagavond 5 februari reisden ruim 100 enthousiaste cursisten uit alle hoeken van het land af naar Ermelo voor de startbijeenkomst van de opleiding Aspirant Instructeur. Tijdens deze avond maakten de cursisten kennis met elkaar en hun docenten. Ze kregen informatie over de opleiding en de invulling van het programma, de KNHS-digitale leeromgeving, de examens en welke inzet er van de cursisten wordt verwacht. KNHS-hoofddocent Marion Schreuder sloot de avond af met een workshop didactiek. Benieuwd wat dit inhoudt? Hieronder vind je vast een voorproefje.

Benieuwd hoe het vak didactiek in zijn werk gaat?

Wat verstaan we onder didactiek?
Lesgeven is een fantastische bezigheid, die veel kunde en ervaring vereist.

Didactiek is een onderdeel van de onderwijskunde.Je leert hoe je iemand op de beste manier les kunt geven, ofwel de lesstof eigen kunt maken.

De drie hoofdvragen binnen de didactiek zijn:

  • Wat wordt er geleerd?
  • Wie leert er?
  • Waarmee wordt er geleerd?

Iedere lesgever, in wat voor sport of vak dan ook, moet goede kennis genomen hebben van de didactiek, omdat anders effectief lesgeven niet gewaarborgd is. Hij /zij moet proberen zijn kennis en vaardigheid op de juiste wijze over te dragen, zodat je steeds over een goede les kunt spreken.

Lesgeven leer je door het te doen, bewust te worden van problemen en hieraan op jouw manier iets aan te doen, waarbij je merkt dat je steeds beter wordt hierin.

Didactiek is geen vaste wet of recepten leer, maar kent wel enkele grondregels zoals:

  1. Pas de les aan op het niveau van de leerlingen.
  2. Leer pas iets nieuws aan, als je leerlingen het oude redelijk bevestigd hebben.
  3. De nieuwe les moet gekoppeld zijn aan de vorige lessen.
  4. De theorie en de praktijk moeten op elkaar afgestemd zijn.

Didactiek: motiveren en stimuleren
Hoewel alle ruiters allemaal heel gemotiveerd zijn en goed willen leren, is de paardensport soms toch ontmoedigend. Je komt bijvoorbeeld tegenslagen tegen en het blijkt vaak moeilijk om steeds heel diep te gaan en te blijven streven naar verbetering. Dit lukt makkelijker als je af en toe een klopje op je schouder krijgt.

Om goed les te kunnen geven is ervaring opdoen en kennis van de juiste basiskennis niet alleen noodzakelijk, maar ook van groot belang. Niet alleen om te weten wat de eigenschappen en kenmerken van het paard zijn, maar ook omdat praktijkervaring en theorie bij de ontwikkeling van een ruiter hand in hand blijken te gaan. Dat is niet voor iedereen hetzelfde. De moderne psychologie heeft duidelijk gemaakt dat er mensen zijn die vooral door visuele indrukken, door gevoelsinformatie of juist door uitgebreide mondelinge uitleg het beste leren. Niet iedereen leert dus op de zelfde manier. Daarom moet het scala van manieren om te leren ook zo uitgebreid mogelijk zijn, om het voor iedereen begrijpelijk te maken.

Paardrijden is gevoelsoverdracht. Instructeurs moeten de ruiter steeds beter leren ‘aanvoelen’. Dat is een ingewikkeld proces, want hoe draag je nu precies gevoel over?

In de lessen didactiek in de instructeursopleidingen gaan we op verkenning!

 

Start instructeursopleidingen

Er gaan 8 aspirant instructeursopleidingen van start, deze worden gehouden in Buinen, Markelo, Nieuwegein (2x), Nieuw Vennep, Uden, Benningbroek en Barneveld. Over enkele weken wordt de startbijeenkomst gehouden voor de 148 aspirant instructeurs die het verkorte traject gaan volgen.

Lijkt het jou ook leuk om één van de KNHS Instructeursopleidingen te volgen? Meer informatie vind je hier


Binnen mum van tijd was de zaal gevuld met aankomende instructeurs.

Ander Nieuws

  • Neurologische vorm van rhinopneumonie in omgeving Arnhem
    Neurologische vorm van rhinopneumonie in omgeving Arnhem
  • 17 april KNHS College Tour ‘Ik heb een probleem, hoe nu verder’ met Johan Hamminga
    17 april KNHS College Tour ‘Ik heb een probleem, hoe nu verder’ met Johan Hamminga
  • Hoe vind je de juiste instructeur?
    Hoe vind je de juiste instructeur?