Gebruik van social media

Het doel van de KNHS en daarmee ook jouw doel als official is om ervoor te zorgen dat iedere paardensporter de sport op een leuke, verantwoorde en veilige manier kan beoefenen, waarbij het welzijn van het paard en ruiter gewaarborgd is.

Als je als official respectvol, open, deskundig en betrokken communiceert, draag je daar aan bij. Dat geldt dus ook voor de manier waarop je vanuit je rol als official gebruik maakt van social media, zoals Facebook en Twitter. Wat zijn de do’s en don'ts voor het communiceren via social media?

Do’s:

  • Communiceer sportief, toegankelijk, enthousiast en met een meerwaarde;
  • Communiceer met de waarden van de KNHS in gedachten; respectvol, betrokken, deskundig, open;
  • Toon respect en zorg dat de omgangsvormen van het dagelijks leven ook worden nageleefd op social media;
  • Alle berichten die je plaatst vanuit je rol als official moeten onderbouwd zijn en er moet (waar mogelijk) worden verwezen naar het officiële bericht (bijvoorbeeld op de website of een persbericht);
  • Denk bij elk bericht dat je plaatst na over hoe het over komt bij anderen (deelnemers). Gepubliceerde berichten zullen voor onbepaalde tijd zichtbaar blijven ook na verwijdering van het bericht;
  • Communiceer vanuit je liefde voor de paardensport;
  • Plaats als jury berichten over het jureren met dezelfde professionele instelling als waar je de deelnemers in de ring mee jureert.

Voorbeelden positieve berichten

  • “Vandaag weer lekker jureren in Harmelen, ik hoop op leuke combinaties in de ring!”
  • “Wat een mooie wedstrijd vandaag, het niveau was hier en daar wel wat wisselend, maar ik heb genoten van prachtige combinaties!”
  • “Vandaag jureren in Nijkerk. Het zonnetje schijnt, ik heb er weer zin in. Alle deelnemers succes gewenst.”

Dont’s:

  • Plaats geen negatieve informatie over combinaties die je hebt gejureerd, ook niet als dit bedoeld is als positieve kritiek. Meld dit persoonlijk aan de betreffende deelnemer;
  • Plaats geen negatieve informatie over de wedstrijdorganisatie, maar meld dit bij de organisatie zelf of de persoon die hier verantwoordelijk voor is;
  • Plaats geen foto’s van combinaties die je in de ring hebt of hebt gehad, met je commentaar erbij. Gun de deelnemer zijn of haar privacy;
  • Plaats geen persoonlijke of vertrouwelijke informatie op social media.

Voorbeelden negatieve berichten:

  • Wat had ik een lelijk paard in de ring vandaag, echt geen leuke combinatie!”
  • “Ik had vandaag een ruiter in de ring, waarbij ik me echt afvroeg of het überhaupt nog wel zin heeft voor hem om te blijven paardrijden.”
  • “Vandaag gejureerd maar wat was het slecht geregeld zeg, de bodem was slecht, de wedstrijd liep uit en ik heb geen koffie gehad".

De KNHS maakt zelf ook volop gebruik van social media: Facebook, Twitter en Instagram.

Categorie: social media, officials

Ander nieuws

  • #Scheidsbedankt: official, bestuurder en chef d'equipe Pieter Wiersinga
    #Scheidsbedankt: official, bestuurder en chef d'equipe Pieter Wiersinga
  • #ScheidsBedankt: Parcoursbouwer Quintin Maertens
    #ScheidsBedankt: Parcoursbouwer Quintin Maertens
  • #ScheidsBedankt: jurylid Marleen Schipper
    #ScheidsBedankt: jurylid Marleen Schipper
Wij maken gebruik van cookies Ok